Bærekraftsuka på Sluppen 2025

Bærekraftsuka på Sluppen ble arrangert for femte gang av R. Kjeldsberg og samarbeidspartnere på området. I 2025 ble uka fylt med engasjerende aktiviteter, faglig påfyll og sosialt fellesskap.

Bærekraft som konkurransefortrinn

Et sentralt tema under årets uke var hvordan bærekraft kan integreres i forretningsstrategier. Frokostmøtet i Lysgården samlet næringslivsaktører til diskusjon om hvordan miljøhensyn og sosial ansvarlighet kan styrke konkurransekraften. Kjeldsberg Eiendomsforvaltning delte innsikt i hvordan de jobber med bærekraft i praksis, og inspirerte andre til å tenke langsiktig og helhetlig.

Et bilde som inneholder klær, person, innendørs, mann KI-generert innhold kan være feil.

 

Psykisk helse og beredskap i arbeidslivet

Uka gikk også til markering av Verdensdagen for psykisk helse. Uka startet med en varm gest – utdeling av solskinnsboller – som en påminnelse om viktigheten av trivsel og omsorg på arbeidsplassen.

Et bilde som inneholder innendørs, tekst, møbler, vegg KI-generert innhold kan være feil.

I anledning Verdensdagen holdt Falck Helse et lunsjforedrag om psykisk beredskap, med konkrete råd for hvordan bedrifter kan støtte ansatte i krevende situasjoner.

Gå- og sykkelaksjon

To ganger i årets arrangerer R. Kjeldsberg en gå- og sykkelaksjon for alle som jobber på Sluppen, hvor ansatte kan få gratis sykkelservice og dekkomlegging. Høstens sykkelaksjon ble del av bærekraftsuka, hvor sykkelmekanikerne fra Hank Sport sto tre dager til ende og klargjorde sykler for vintersesongens sykkelpendling. Slik legges det til rette for helsefremmende og bærekraftig transport, og man tar vare på syklene sine.

Et bilde som inneholder himmel, utendørs, sky, sykkel KI-generert innhold kan være feil.

Bærekraft i mat og måltider

Personalrestaurantene på Sluppen satte også bærekraft på menyen. Gjennom hele uka ble det lagt ekstra vekt på bruk av lokale og miljøvennlige råvarer. I Lysgården fikk ansatte møte Trondheim Sankeri, som solgte oljer, siruper, geleer og andre produkter laget av ville vekster og lokale ingredienser.

Et bilde som inneholder klær, bord, vindu, person KI-generert innhold kan være feil.

Sosialt fellesskap og engasjement

Bærekraftsuka handlet også om å bygge relasjoner og styrke fellesskapet. Speed-friending på Lager11 ga deltakerne mulighet til å bli kjent med nye mennesker, mens AfterWork og quiz samlet inn penger til TV-aksjonen.

Familiehelg

Helgen ble viet til familiedag og TV-aksjonen. Miljøbarn arrangerte familiedag med kunstverksted og lek for de minste, og åpent lekotek med utlån av leker, kostymer og utstyr.

TV-aksjonen

Uka ble avsluttet med aksjonsvake for TV-aksjonen. Bøssebærere og frivillige samlet seg på Lager11 for mat, musikalske innslag og fellesvisning av NRK TV-aksjonen.

Les mer om TV-aksjonen på Sluppen